Artikel
BTW aangifte doen als zzp’er
Hoe werkt de btw-aangifte voor zzp’ers?
Als zzp’er hoef je niet maandelijks, maar moet je meestal elk kwartaal btw-aangifte doen. Daarmee geef je aan hoeveel btw je hebt berekend aan je klanten en hoeveel btw je hebt betaald over je eigen kosten en aankopen. Het verschil betaal je aan de Belastingdienst of je krijgt geld terug.
In dit artikel leggen we uit hoe de btw-aangifte werkt, wat je moet bijhouden en waar je op moet letten als bureauchef van je eigen administratie.
Wat is btw precies?
Btw (belasting toegevoegde waarde) is een belasting die je rekent over je producten of diensten. Je berekent btw aan je klanten en betaalt btw over je eigen inkopen.
Bij de btw-aangifte verreken je deze twee bedragen met elkaar.
- De btw die je ontvangt van klanten heet btw over je omzet.
- De btw die je betaalt aan leveranciers heet voorbelasting.
Tijdens de aangifte trek je de voorbelasting af van de btw die je aan klanten hebt berekend.
Het bedrag dat overblijft, betaal je of krijg je terug van de Belastingdienst.
Wanneer doe je btw-aangifte?
De meeste zzp’ers doen elk kwartaal btw-aangifte.
Je doet dan aangifte over:
- het eerste kwartaal: januari t/m maart
- het tweede kwartaal: april t/m juni
- het derde kwartaal: juli t/m september
- het vierde kwartaal: oktober t/m december
De aangifte en betaling moeten uiterlijk op de laatste dag van de maand na het kwartaal binnen zijn. Dus de btw over het eerste kwartaal moet uiterlijk 30 april bij de Belastingdienst binnen zijn.
Wat heb je nodig voor je btw-aangifte?
Voor een correcte btw-aangifte heb je nodig:
- een overzicht van je verkoopfacturen (omzet inclusief btw)
- een overzicht van je inkoopfacturen (kosten inclusief btw)
- eventueel een overzicht van privégebruik, zoals bij een auto of telefoon
Werk je met boekhoudsoftware zoals SnelStart, dan worden deze gegevens automatisch verzameld. Dat scheelt veel tijd en verkleint de kans op fouten.
Hoe werkt de aangifte?
Tijdens de btw-aangifte geef je drie dingen aan:
- De btw die je hebt berekend aan klanten (je omzet).
- De btw die je hebt betaald aan leveranciers (je kosten).
- Het verschil tussen die twee – dat bedrag betaal je of krijg je terug.
Je vult deze gegevens in via Mijn Belastingdienst Zakelijk. De aangifte bestaat uit een aantal eenvoudige stappen, maar het is belangrijk dat je cijfers kloppen met je administratie.
Wat als je niets hebt verdiend?
Ook als je in een kwartaal geen omzet hebt gemaakt, moet je toch btw-aangifte doen.
Je vult dan overal nul in of je doet een nihil aangifte. Vergeet dit niet, want te laat of niet indienen kan een boete opleveren.
Veelgemaakte fouten bij btw-aangifte
Bij zzp’ers zien we regelmatig dat:
- de btw op buitenlandse aankopen of diensten niet goed wordt verwerkt;
- er verkeerde btw-tarieven worden gebruikt;
- er btw wordt teruggevraagd terwijl dat niet mag;
- facturen vergeten worden in de administratie.
Een goede administratie voorkomt deze fouten. Daarom adviseren wij altijd om je boekhouding goed bij te houden, of samen te werken met een administratiekantoor.
Werken met een boekhoudpakket maakt btw-aangifte eenvoudiger
Veel zzp’ers doen hun btw-aangifte nog handmatig, maar met een goed boekhoudpakket gaat het een stuk sneller én foutloos. Een programma zoals SnelStart helpt je om automatisch je inkomsten en uitgaven bij te houden. Zo zie je in één overzicht wat je moet afdragen en kun je met één klik je btw-aangifte verzenden naar de Belastingdienst.
Daarnaast voorkomt een boekhoudpakket veelgemaakte fouten, zoals vergeten bonnetjes of onjuiste btw-tarieven. Vooral als je meerdere klanten hebt of vaak zakelijk inkoopt, is automatisering geen overbodige luxe.
Bij Burochef werken we zelf ook met SnelStart. Daardoor kunnen we jouw administratie efficiënt bijhouden en de btw-aangifte volledig voor je verzorgen. Jij houdt het overzicht, wij zorgen dat alles klopt en op tijd wordt ingediend.
Daarnaast voorkomt een boekhoudpakket veelgemaakte fouten, zoals vergeten bonnetjes of onjuiste btw-tarieven. Vooral als je meerdere klanten hebt of vaak zakelijk inkoopt, is automatisering een slimme keuze, zeker met een professionele boekhouder dat met je meekijkt.
Btw-aangifte uitbesteden aan Burochef
Vind je btw-aangifte stressvol of twijfel je of je het goed doet? Bij Burochef nemen we dat graag van je over. Wij zorgen dat je btw-aangifte op tijd en correct wordt gedaan, zodat jij je kunt richten op ondernemen. Je kunt contact met ons opnemen via telefoon (085 080 58 52), e-mail (info@burochef.nl) of WhatsApp (085 080 58 52). Geef je de voorkeur aan het contactformulier? Vul dan gerust het formulier hieronder in.